
‘Het volk’ is een satire op de politicus die voor het volk spreekt. Vereijken verbeeldt dit letterlijk door het volk op de spreekgestoelte te plaatsen. Het beeld heeft treffend een plaats gekregen in de entreehal van het nieuwe gemeentehuis te Echt.

Het beeld ‘koestering’ (windvaan met noordpijl) is speciaal vervaardigd voor een psychiatrisch centrum in Delft. Het symboliseert de liefde tussen mens en dier die onvoorwaardelijk is en waarop elk mens zich als door de wind kan laten meevoeren.

‘Conversatie’ verbeeldt onze ‘uitzak’cultuur. Oppervlakkig geklets over koetjes en kalfjes nemen de plaats in van bewogen idealisme uit vervlogen tijden.

‘Jan en z’n maat’ is een platform hardstenen plateau) in het centrum van Helmond ,waarop een ieder wordt uitgenodigd plaats te nemen. Plaatselijke conversaties krijgen hun beslag in het regionale dagblad, alwaar wijsheden verworden tot de gedrukte waarheid.

‘De filosoof’ staat voor een kritische kijk op onze oppervlakkige levensstijl. Om het ‘licht’ te vinden moet de mens veelal de tegenovergestelde weg dan onze veel geprezen maatschappelijke ladder bewandelen.

In ‘my home my castle’ stelt Vereijken dat het niet allemaal goud hoeft te zijn wat blinkt. ‘Een eigen domein is de kern van een identiteit, en kan daarmee het mooiste kasteel zijn’.

In de installatie ‘moonlight breeding’ is een nachtelijk tafereel te aanschouwen waarin uitgezakte feestgangers het ontstaan van de nieuw mens beleven. De kunstenaar vraagt zich met deze installatie af of we in de toekomst perfect geconditioneerde mensen gaan kweken voor de productie, opdat wij met z’n allen permanent kunnen feesten. Een Night-merrie?

‘Jan van Eijk’ staat voor ïn mens die met loodzware schoenen probeert verder te komen. Stapje voor stapje schreidt hij voort. Op zïn tijd zijn we allemaal een Jan van Eik als de moed ons in de schoenen zinkt. Of op die momenten dat we het gevoel hebben vastgeroest te zitten, nauwelijks nog vooruit te branden…

‘To go or not to go’ verbeeldt twee zwemmers die op de rand van de afgrond staan. Ze moeten springen, maar ze durven niet. En dus houden ze zich aan elkaar vast. Het leven zit vol risico’s. Maar als je elkaar hebt…

‘Woorden’ verbeeldt een conflict in aantocht. De sfeer lijkt neutraal maar de spanning is voelbaar. Er is een gebrek aan (de juiste) woorden. De ‘derde man’ is de aanschouwer. Zal hij ingrijpen?

De keu. We zijn allemaal een beetje keu. Ik keu, jij keu, zij keu. We zijn afhankelijk van de keu die de bol laat draaien waarop wij proberen te blijven. Ik keu, jij keu, zij keu, totdat we er vanaf vallen.

De plaquette van de Catharinastraat symboliseert de overgang van de mens die in 100 jaar menige afstand heeft overbrugd. 3D en 2D lopen door elkaar.

Het ‘Eindhovenaartje’ is een reactie op de ‘Amsterdamertjes die Eindhoven sieren. Doel is een specifiek paaltje voor Eindhoven. De kop van de Eindhovenaar kent drie gezichten die door elkaar lopen. Doelend op de vele gezichten die Eindhoven kent.